Výukové materiály

Žáci se seznámí se čtyřmi příběhy pamětníků, a pomocí badatelsky orientovaných úkolů budou hledat a reflektovat zlomové okamžiky jejich životů.

Příběhy tří pamětnic ze Středočeského kraje se stanou žákům inspirací pro přemýšlení o tom, jaký význam v životě mohou mít zdánlivě drobné činy. Metodický sešit je provázán s Výstavou Příběhy našich sousedů ve Středočeském kraji, kterou lze pro školu objednat.

Skrze příběhy pěti pamětníků z Prahy 9 představujeme žákům a studentům interaktivní formou metody storytellingu, na kterých se učí principy vyprávění příběhů.

Set metodických listů, které vás a vaše žáky provedou zásadními událostmi novodobé ukrajinské historie i fenomény, které ji provázely, na šesti příbězích pamětníků z Ukrajiny.

Další metodický sešit je tentokrát z Karlovarska. Vypráví pohnuté příběhy pamětníků z nejmenšího regionu v České republice. Představuje Karlovarský kraj jako místo, kde lidé získávají inspiraci, kam se rádi vracejí a hledají motivaci ke změně. Sešit je volně ke stažení a je určen žákům 8.–9. tříd základních škol a jim odpovídajících ročníků víceletých gymnázií.

Metodický sešit ke stažení, ve kterém najdete výukové materiály vztahující se k pěti příběhům pamětníků zpracovaných žáky v projektu Příběhy našich sousedů ve světě.

Metodický sešit v češtině a němčině ke stažení, ve kterém najdete výukové materiály vztahující se ke čtyřem příběhům pamětníků z pohraničí zpracovaných žáky v projektu Příběhy našich sousedů.

Historická studie se věnuje fenoménu dětí, které byly násilně vytržené ze svých rodin a podle zrůdných rasových teorií určené k poněmčení. Některé z nich se dostaly do adoptivních německých rodin, jiné skončily v internaci, cíl byl vždy stejný, převychovat je v duchu nacistické ideologie.

Tisíce dětí ze střední a východní Evropy byly nacistickými úřady během druhé světové války odebrány ze svých biologických rodin a odeslány do Německa na převýchovu. Odhaduje se, že jenom 10-15% z nich se po válce vrátilo domů ke svým příbuzným.  Publikace obsahuje soubor anglicky psaných historických studií, které problematikou „ukradených dětí“ představují z perspektivy čtyř různých zemí.